Sunday 17 May 2020

Tips Untuk Menjaga Minda

                     

 

1.WAJIB MENGAMBIL SARAPAN PAGI
Ramai pakar kesihatan menyatakan bahawa sarapan adalah penentu kepada kualiti cara hidup anda sepanjang hari.Seseorang yang tidak bersarapan pagi akan menyebabkan paras gula dalam darah menjadi rendah dan ini akan mengurangkan bekalan nutrisi pada otak.Faktor ini akan menyebabkan banyak sel sel otak akan mati dan akan menjadi kurang aktif.


2.ELAK MAKAN SECARA BERLEBIHAN
Sesetengah orang yang mengamalkan gaya hidup biasanya amat menitikberatkan terhadap pemakanan mereka.Ini kerana jika seseorang makan secara berlebihan akan menyebabkan saluran darah menjadi sempit kerana lemak terkumpul pada bahagian usus.Ini menyebabkan kekurangan darah yang akan sampai ke otak dan akan mengakibatkan seseorang itu malas,mengantuk dan hilang day fokus.

3.JANGAN MEROKOK
Asap rokok sangat merbahaya kerana mempunyai terlalu banyak bahan kimia yang sebenarnya akan merosakkan sel-sel otak anda.


4.HIDU UDARA YANG BERSIH
Otak merupakan pengguna oksigen terbesar dalam sistem badan manusia.Menghidu udara yang segar akan membantu untuk mencerdaskan lagi otak serta membaiki sel-sel otak yang rosak.


No comments:

Post a Comment

Resepi Mash Potato / Kentang Putar