Thursday 21 May 2020

Tanda 'Period Pain' yang tidak normal..

                  
Selalu rasa sakit ketika datang bulan ?seorang perempuan akan berfikiran ia adalah perkara biasa yang dilami selama kitar haid berlaku.Namun tanpa kita sedar sakit kita tempuhi setiap bulan itu rupanya tanda-tanda berkemungkina kita mengalami sakit dalaman yang serius.Anda boleh periksa adakah anda kerap mengalami perkara sebegini apabila datang haid?

Tanda 'Period Pain' yang tidak normal..


1.Sakit pelvis sebelum haid

Ia sudah menjadi kebiasaan akan timbul rasa sakit yang teramat pada pinggang dan pelvis beberapa hari sebelum anda datang haid.Namun jika ia berterusan sakit sepanjang haid,itu mungkin tanda yang tidak normal.

2.Ambil ubat pun tak jalan,masih juga sakit?

Ada sesetengah daripada kita akan meraa lega setelah mengambil ubat tahan sakit(pain killer)namun ada yang tidak.Bagi menggelakan rasa sakit berpanjangan ,ada wanita sanggup menelan pil tahan sakit lebih daripada yang diperlukan.Tabiat ini cenderung untuk memberi risiko pada masalah kesihatan yang lain.Normal ke period pain sampai anda terpaksa telan ubat banyak-banyak?

3.Ada simptom lain

Mungkin anda tidak pasti kekejangan datang bulan normal atau tidak.Simptom yang lain boleh menjadi tanda darah haid banyak,kitaran yang tidak menentu,sukar untuk hamil,turut mengalami cirit -birit atau mual sepanjang haid.


Jika anda mula timbul rasa tak sedap hati atau kerap kali memikir tentang kekejangan datang bulan.Jangan tunggu lama ,lebih baik dapatkan nasihat dan rawatan pakar .Ini adalah langkah  pertama diagnos samaada sakit haid yang anda alami setiap bualan tidak noramal.

No comments:

Post a Comment

Resepi Mash Potato / Kentang Putar